Plan: | Intratuin IJsselstein |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0331.01Intratuin-VG01 |
Ontsluiting autoverkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer
Het tuincentrum Intratuin IJsselstein wordt vanaf de Weg der Verenigde Naties ontsloten. In oostelijke richting, via de Weg der Verenigde Naties, Baronieweg en Hogebiezenweg is een ontsluiting richting het centrum van IJsselstein aanwezig. Vanuit westelijke richting ontsluit de Boveneind Zuidzijde het tuincentrum richting de N204 en N210. In zuidelijke richting gaat de Weg der Verenigde Naties over in de provinciale weg N210. De N210 vormt de verbinding tussen Schoonhoven en de Rijksweg A2 bij IJsselstein. De Weg der Verenigde Naties is gelegen buiten de bebouwde kom en is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg met een maximumsnelheid van 70 km/h. De Baronieweg en Hogebiezenweg zijn eveneens gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Boveneind Zuidzijde is een erftoegangsweg buiten de bebouwde kom met een 60 km/h-regime. De provinciale weg (N210) is gecategoriseerd als gebiedsontsluitingsweg buiten de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 80 km/h.
Tot aan de entree van het tuincentrum Intratuin IJsselstein ligt parallel langs de Weg der Verenigde Naties een vrijliggend fietspad met tweerichtingsverkeer. De Boveneind Zuidzijde beschikt, conform de inrichting van een erftoegangsweg in het buitengebied, over (fiets)suggestiestroken. Binnen de bebouwde kom van IJsselstein wordt het langzaam verkeer langs de gebiedsontsluitingswegen gescheiden van het gemotoriseerd verkeer afgewikkeld conform de inrichting van Duurzaam Veilig.
Er is een bushalte gesitueerd op circa 150 m afstand van de locatie ter hoogte van de ir. van Enschedeweg. Deze halte wordt bediend door de busdienst die Gouda via Benschop met Nieuwegein verbindt.
Parkeren
IJsselstein behoort volgens het CBS tot 'niet stedelijk' gebied. Voor de Intratuin IJsselstein zijn parkeerkencijfers voor een tuincentrum aangehouden met een ligging 'rest bebouwde kom', conform publicatie 182 (CROW, 2008). In onderhavig bestemmingsplan wordt de brutovloeroppervlakte (bvo) van de Intratuin IJsselstein van 6.250 m² uitgebreid naar 9.510 m². De parkeerbehoefte zal tussen de 210 en de 257 parkeerplaatsen bedragen. Bij de bepaling van parkeerbehoefte is uitgegaan van minimum en maximum parkeernorm van respectievelijk 2,2 en 2,7 parkeerplaatsen per 100 m² bvo.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Voor het bepalen van de verkeersgeneratie is uitgegaan van publicatie 272, verkeersgeneratie voorzieningen (CROW). De vergroting van het bestaande tuincentrum heeft een verkeersaantrekkende werking. Voor de berekening van dit extra verkeer is eveneens uitgegaan van een ligging 'rest bebouwde kom'. Hierbij is uitgegaan van een groot tuincentrum waarbij de buitenruimte verhoudingsgewijs kleiner zijn. De verkeersgeneratie bedraagt 33,3 mvt/weekdagetmaal per 100 m2 bvo.
Tabel 4.1 Verkeersgeneratie Intratuin
bestaande situatie | nieuwe situatie | verschil | |
oppervlakte in m² bvo | 6.250 | 9.510 | 3.260 |
verkeersgeneratie in mvt/weekdagetmaal | 2.075 | 3.175 | 1.100 |
De toename van de verkeersbewegingen ten gevolge van de uitbreiding van de Intratuin bedraagt circa 1.100 mvt/weekdagetmaal. Voor de berekening van de verkeersafwikkeling zijn werkdagcijfers benodigd. De omrekenfactor bedraagt 1,0 zodat de verkeersgeneratie eveneens circa 1.100 mvt/werkdagetmaal bedraagt.
Dit verkeer zal zich afwikkelen over de verschillende wegen rondom de Intratuin. Om te beoordelen of de verkeersafwikkeling ook na de uitbreiding van de Intratuin voldoende gewaarborgd zal zijn, zijn berekeningen uitgevoerd. De berekeningen zijn uitgevoerd op de aansluiting van de Intratuin met de Weg der Verenigde Naties, de rotonde Baronieweg/Weg der Verenigde Naties en de rotonde Weg der Verenigde Naties/N210. Ten behoeve van deze berekeningen zijn onderstaande de verkeersgegevens en uitgangspunten beschreven.
De intensiteit op de N210 tussen de ir. van Enschedeweg en de Weg der Verenigde Naties bedroeg in 2009 15.700 mvt/werkdagetmaal en tussen de Weg der Verenigde Naties en de Parklaan 18.600 mvt/werkdagetmaal (afdeling Mobiliteit, provincie Utrecht). De intensiteiten op de Baronieweg en de Weg der Verenigde Naties tussen de Baronieweg en de N210 zijn verkregen van de gemeente IJsselstein. De intensiteit op de Baronieweg bedroeg in 2009 7.406 mvt/werkdagetmaal. Op de Weg der Verenigde Naties bedroeg de intensiteit in 2008 3.302 mvt/werkdagetmaal. Door de gemeente Lopik is aangegeven dat van het Benedeneind Zuidzijde geen intensiteiten bekend zijn. Voor deze gegevens is uitgegaan van de cijfers op het Boveneind Zuidzijde. De intensiteit zal hier in 2020 3.300 mvt/etmaal bedragen.
Deze gegevens zijn omgerekend naar het jaar 2021 door rekening te houden met een autonome groei van 1% per jaar.
Tabel 4.2 Verkeersintensiteiten in mvt/werkdagetmaaal zonder uitbreiding
2021 zonder uitbreiding Intratuin | |
N210 (ir. F.E.D. van Enschedeweg-Weg der Verenigde Naties) | 17.700 |
N210 (Weg der Verenigde Naties-Parklaan) | 20.000* |
Weg der Verenigde Naties | 3.750 |
Baronieweg | 8.350 |
Benedeneind Zuidzijde | 3.350 |
* Deze intensiteit kan worden geschat op 19.000-20.000 mvt/etmaal. Voor de berekeningen is uitgegaan van een worstcasesituatie, dus 20.000 mvt/etmaal.
In de berekeningen is uitgegaan van onderstaande uitgangspunten:
Tabel 4.3 Verkeersintensiteiten in mvt/werkdagetmaaal met uitbreiding
2021 met uitbreiding Intratuin | |
N210 (ir. F.E.D. van Enschedeweg-Weg der Verenigde Naties) | 17.975 |
N210 (Weg der Verenigde Naties-Parklaan) | 20.275 |
Weg der Verenigde Naties | 4.300 |
Baronieweg | 8.872 |
Benedeneind Zuidzijde | 3.378 |
Aansluiting Intratuin
De verkeersafwikkeling op de aansluiting van het terrein van de Intratuin met de Weg der Verenigde Naties is berekend met het programma Omni-X versie 3.0. In onderstaande figuur zijn de stromen voor het drukste uur weergegeven.
Figuur 4.1 Kruispuntstromen drukste uur met uitbreiding
Figuur 4.2 Gemodelleerd kruispunt in Omni X
Om te beoordelen of de verkeersafwikkeling voldoende gewaarborgd is, is gekeken naar de Intensiteit/Capaciteitverhouding. Een I/C-verhouding van < 80% wordt gezien als een goede verkeersafwikkeling. Tussen de 80 en 90% is sprake van een matige verkeersafwikkeling en een I/C-verhouding van > 90% geeft een slechte verkeerafwikkeling aan.
Uit berekeningen op basis van Omni X blijkt het volgende:
Tabel 4.4 Resultaten drukste uur met uitbreiding
Hieruit kan geconcludeerd worden dat de verkeersafwikkeling in de situatie waarbij de Intratuin is uitgebreid voldoende gewaarborgd is. De hoogste I/C-verhouding bedraagt 0,41 en is hiermee lager dan 0,80 (80%).
Rotondeberekeningen
Voor de berekening van de verkeersafwikkeling op de rotondes Baronieweg/Weg der Verenigde Naties en Weg der Verenigde Naties/N210 is gebruikgemaakt van de Meerstrooksrotondeverkenner 1.1, die bij CROW-publicatie 257 is meegeleverd. Om te beoordelen of de verkeersafwikkeling op de rotondes voldoende gewaarborgd is, is gekeken naar de verzadigingsgraad (belastinggraad) en de wachtrijlengte voor het verkeer. De gemiddelde lengte van de wachtrij wordt aangeduid met N. In de Meerstrooksrotondeverkenner wordt de verzadigingsgraad aangeduid met VG. Een verzadigingsgraad van 80% wordt gezien als een bruikbare maatstaf voor een robuuste oplossing.
Rotonde Baronieweg/Weg der Verenigde Naties
Figuur 4.3 Kruispuntstromen drukste uur met uitbreiding
Uit berekeningen (figuur 4.4) op basis van de Meerstrooksrotondeverkenner blijkt het volgende:
Figuur 4.4 Resultaten drukste uur met uitbreiding
De maximale verzadigingsgraad ligt ruim onder de 0,8, een waarde waarbij het verkeer ongehinderd wordt afgewikkeld. De gemiddelde wachtrij bedraagt maximaal 2 voertuigen. Dit is aanvaardbaar.
Rotonde Weg der Verenigde Naties / N210
Figuur 4.5 ruispuntstromen drukste uur met uitbreiding
De rotonde is een meerstrooksrotonde, deze is echter niet in het berekeningsprogramma opgenomen. Voor de berekeningen is dan ook aangesloten bij een enkelstrooksrotonde. Uit deze berekeningen (figuur 4.4) blijkt het volgende:
Figuur 4.6 Resultaten drukste uur met uitbreiding
De maximale verzadigingsgraad ligt onder de 0,8. Dit betekent dat het verkeer in voldoende mate afgewikkeld kan worden op een enkelstrooksrotonde. Aangezien de aanwezige meerstrooksrotonde gunstiger is voor de verkeersafwikkeling blijft deze conclusie gehandhaafd. De gemiddelde wachtrij bedraagt maximaal 5 voertuigen. Ook dit is aanvaardbaar.
Conclusie
De ontsluiting van het tuincentrum Intratuin te Benschop is voor het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer en het openbaar vervoer goed. Voor het tuincentrum dienen tussen de 210 en 257 parkeerplaatsen te worden gerealiseerd om te kunnen voldoen aan de parkeerbehoefte. Het extra verkeer ten gevolge van de uitbreiding bedraagt circa 1.100 mvt/etmaal. Uit de berekeningen blijkt dat de uitbreiding van de Intratuin niet tot problemen in de verkeersafwikkeling zal leiden. Het aspect verkeer staat de uitvoering van dit plan dan ook niet in de weg.